יש לכם עסק, ולעסק שלכם יש שם ולוגו. הוא מופיע בכרטיס הביקור שלכם, בעמוד העסקי שלכם בפייסבוק ובאתר האינטרנט. אבל מיתוג של עסק לא נגמר בשם ולוגו, וזה משהו שהרבה עסקים מפספסים. מיתוג הוא שם כולל לזהות של המותג שלכם, או, אם נגדיר את זה בצורה יותר מדוייקת, מיתוג הוא שם כולל לחווית הלקוח הנוצרת במפגש עם המותג והמוצר שלכם.
בהנחה שהלוגו שלכם עוצב על ידי מעצב/ת גרפי או סטודיו למיתוג (הנה משהו שכתבנו על הנושא לא מזמן), זה אומר שהושקעה בו הרבה מחשבה – הוא מבטא את הערכים שלכם, את המוצר או השירות שלכם ואת מי שאתם, ולכן צריך לחפש כמה שיותר הזדמנויות ומקומות שבהם לקוחות פוטנציאלים יכולים להיפגש עם המותג שלכם. למה? כי חלק אינטגרלי משיווק טוב הוא לשלוח מסר אחיד ועקבי לאורך זמן לקהל המטרה שלכם, במגוון ערוצים. זה אומר, שכלל שקהל המטרה שלכם ייחשף ביותר דרכים ויותר הזדמנויות לשם וללוגו שלכם, הסיכוי שיזכור אותם ברגע הנכון גדל משמעותית.
הבסיס לשימוש מושכל במיתוג שלכם, מעבר לדברים הבסיסיים, הוא ללמוד את המותג שלכם ולהבין אותו. אילו שילובי צבעים וצורות מצויים בו? איזה גופנים משמשים אותו? תאגידים וחברות גדולות מייצרים "ספר מותג" שמגדיר את כל דרכי השימוש האפשריות במיתוג ובלוגו, אבל עסק קטן לא צריך ספר מותג, רק את ההבנה של מה מרכיב את המיתוג שלו ומכאן כיצד להתשמש בזה במקומות אחרים.
נשאלת השאלה – באילו דרכים אפשר להשתמש במיתוג, חוץ מהמקומות המתבקשים כגון עמוד הפייסבוק או האתר, שישרתו אתכם היטב. אז הנה 6 דברים שאתם יכולים לעשות (חלק מהם כל כך פשוטים שתוכלו לסדר אותם עוד לפני שתסיימו לקרוא את זה) שישפרו פלאים את חשיפת המותג שלכם ויבטיחו שכל מי שבא איתכם במגע יזכור אתכם טוב יותר ולאורך זמן:
#1 ניירת משרדית (כן זה נשמע משעמם)
אין עסק שלא משתמש בצורה כזו או אחרת בניירת משרדית. ברמה הכי בסיסית אנחנו מדברים קודם כל על הדברים שכל עסק נדרש להם – מסמכי הצעות מחיר, קבלות וחשבוניות. מתוך מחשבה לצמצם הוצאות מיותרות, במיוחד בעסקים קטנים או בתחילת דרכם, עצמאיים רבים נוטים לקנות פנקס חשבוניות או קבלות גנרי בחנויות ציוד משרדי, ולהוציא מסמכי וורד פשוטים ללקוחות שלהם.
פספוס אדיר!
הקפידו שכל תקשורת שאתם מבצעים עם לקוח תהיה ממותגת. הלוגו שלכם צריך להתנוסס בגאווה בכל מסמך שיוצא ללקוח – החל מהצעת המחיר שנשלח אליו לראשונה (בקשו מהמעצבת שלכם תבנית ממותגת למסמכי וורד, היא תשמח לספק אחת כזו), דרך פנקסי חשבוניות וקבלות – במיוחד ללקוחות חוזרים או קבועים, מבטיחים שגם במקום הכי בנאלי הלקוח פוגשת את המותג במלוא הדרו.
#2 חתימת מייל
הרבה מאוד מהתקשורת עם הלקוחות נעשית במייל כמובן, ויחד עם זאת הרבה עסקים לא זקוקים או שאינם יכולים להרשות לעצמם כתובת דוא"ל ממותגת, כלומר שנושאת את שם המותג, כמו למשל inbal@inbalzissu.com, בין השאר משיקולי עלות/תועלת וזה בסדר גמור.
חשוב שתדעו כי גם בשירותי מייל חינמיים כגון ג'ימייל, ובוודאי למשתמשים בתוכנת דוא"ל כמו אאוטלוק, זה עניין של 5 דקות ויש לכם חתימת מייל מסודרת וממותגת. מה צריך להיות בחתימה? הלוגו שלכם, השם שלכם, פרטי התקשרות, וקישורים לאתר ו/או לעמוד הפייסבוק – זה הכל.
#3 פולדרים, פלאיירים וברושורים
תתפלאו לגלות אבל פלאיירים זה לא רק הדבר המציק הזה שאתם מגלים שתקוע לכם בתיבת הדואר. פלאייר הוא מודעה פרסומית שמטרתה ברורה – להציג איזושהי הצעה שיש לכם להציע בצורה מעוצבת ונגישה ואם נהיה כנים, ברושור בפועל זו רק דרך קצת יותר מתחוכמת וגבוהה להגיד פלאייר.
העניין הוא, במיוחד אם העסק שלכם מבוסס על פגישות עם לקוחות ותהליך מכירה שאינו מיידי – כדאי מאוד שיהיה לכם משהו ממותג שאפשר להשאיר בידיים של הלקוח בתום הפגישה, ולא רק כרטיס הביקור (שבדרך כלל נדחף אחר כבוד לארנק או למגירה ולא יוצא משם יותר).
עכשיו, פלאייר או ברושור מעוצב זה מעולה, אבל בכל זאת, כדאי שהם יישבו בתוך איזושהי מעטפת קצת יותר מכובדת ומסודרת, כזו שתאחסן אותם – ופה הפולדר נכנס לתמונה. היופי בפולדר הוא שבמיוחד בתהליכי מכירה שכוללים מספר מסמכים, הצעות מחיר, מפרטים או דברים אחרים מרגע שנתתם ללקוח את הפולדר הוא ילווה אותו לאורך כל ההתקשרות איתכם, יאחסן את כל הניירת הרלוונטית מה שאומר שהוא יהיה לאורך זמן במקום נגיש וגלוי בידיים של הלקוח.
#4 האוטו שלכם
תראו, אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתם לא נוסעים בסובארו "פשע" מודל 88, אבל כלי הרכב שלכם הוא עוד מקום מעולה שהלוגו שלכם יכול להתנוסס עליו במגוון דרכים! מה שנראה על פניו ששמור לציי רכב של תאגידים, הוא בעצם פשוט מאוד לביצוע. בקשו מהמעצבת שלכם להכין לכם גרסת מתאימה של הלוגו, והדפסת מדבקה שקופה לרכב תעלה כמה עשרות שקלים בסך הכל – וכך הלוגו שלכם מלווה אתכם בכל מקום אליו אתם הולכים.
אגב, זה נכון לא לרק לכלי רכב פרטיים. גם אופנועים וקטנועים (חישבו על השליחים של דומינוס ופיצה האט), טנדרים, משאיות (למעשה כמעט כל משאית שתראו שהיא חלק ממערך הפצה גדול כנראה תהיה ממותגת) – כל כלי רכב המשרת את העסק באופן קבוע.
#5 הבגדים שלכם
אוקיי, זה כבר לא מתאים לכל אחד, אבל זה לגמרי משהו ששוה לשקול אותו – הדפסת הלוגו על חולצה כרוך בעלות שולית נמוכה מאוד. אם אתם מעסיקים עובדים, בין אם בחנות פיזית, או שהם נותנים שירות בבית הלקוח – חולצה הנושאת את שם החברה/עסק וכוללת את הלוגו שלכם יכולה לשרת אתכם היטב.
#6 מרצ'נדייז – כי כולם אוהבים מתנות!
תשמחו לגלות שגם אם אתם לא דיסני או קוקה קולה, גם אתם יכולים להינות מדחיפה משמעותית למותג באמצעות מרצ'נדייזינג, זה שם נרדף ללהדביק את הלוגו שלכם על מוצרים שלא בהכרח קשורים ישירות למוצר שלכם, אבל יכולים להיות מתנה כיפית ומהנה ללקוחות שלכם בהקשר הנכון ולעזור להפיץ את המותג הלאה.
דוגמאות יש בשפע – החל מלוחות השנה שסוכני ביטוח מחלקים לכל עבר כבר שנים (זה, זה כבר נהיה קצת ארכאי ועדיין אנחנו מקבלים ממנו כל שנה) עטים, כוסות וספלים, יומנים, מחברות – אם חסרים לכם רעיונות רשמו "מוצרי קד"מ" בגוגל, כנסו לאתרים המובילים ולא תאמינו מה אפשר לעשות, ובמחירי ברי השגה גם לעסקים קטנים.
תראו, דרכים יצירתיות לחשוף את המותג שלכם לא חסרות, והרבה פעמים זה פשוט פונקציה של כסף. רד בול שלחו מישהו עד לקצה הסטרטוספרה שיקפוץ עם מצנח ממותג רק בתור אמצעי לחשיפה למותג, קוקה קולה ניסו להציל את דובי הקוטב (כן, זה באמת קרה!), הדוגמאות הן אינסופיות.
חשוב להבין – מוצרים ממותגים משדרים עוצמה. הם נותנים ערך מוסף למוצר בעיני הלקוח – יוצרים את התחושה שיש "גב" מאחורי המוצר, שהחברה והעסק משקיעים מחשבה גם בפרטים הקטנים ביותר. בנוסף, במיוחד שאנחנו מדברים על דברים כמו מרצ'נדייז, צריך להבין שזה יכול לתרום רבות לתדמית שלכם. אם נתתם ללקוח מתנה איכותית וממותגת, לדוגמה יומן שנתי או מחברת, והוא משתמש בה ומרוצה ממנה, הרגש החיובי שלו מושלך ישירות על המותג שלכם ומחובר עליו.
היופי בעידן הנוכחי הוא הנגישות של הדברים לעסקים קטנים ובינוניים, כך שעם קצת חשיבה מחוץ לקופסה, תכנון נכון ובלי הוצאה כספית גדולה מדי גם העסק שלכם יכול להשתמש במיתוג בדיוק כמו תאגידי ענק בינלאומיים, להשיג חשיפה מוגברת ולשדר רצינות וסטנדרט גבוה בכל מפגש עם לקוחות פוטנציאלים.