מה עדיף – לוגו מ-FIVERR או לוגו בעיצוב אישי?
5 סיבות לא לקנות לוגו ב-20 שקל
המטרה של לוגו היא לייצר חיבור מהיר ככל האפשר בין תמונה רגעית לבין עסק והמשמעות שלו. על מנת להמחיש נסביר שאם לא היו לוגואים היה לנו מאוד קשה להבדיל בין העסקים "נייקי" ל "אורנג'" ל"מיקרוסופט" ול"קוקה קולה" . הכל היה נראה אותו דבר, אבל מספיק שנראה לרגע, בזווית העין את הלוגו של החברות האלה, באותו רגע נדע מי החברה ומה היא עושה.
כשאנחנו מתכננים לוגו לחברה, מה שאנחנו עושים הוא לתרגם את מהות העסק לסמל, אשר בכל פעם שהלקוח יראה אותו הוא יקשר בין הרגש שהועבר לו ע"י הסמל הזה לעסק שלכם.
מה המשמעות של לוגו לא נכון או לוגו שדומה ללוגו אחר?
המשמעות היא שלא ייווצר חיבור במוח של הלקוחות הקיימים או הפוטנציאלים שלנו לעסק, ואז חלק ממטרת הפרסום והשיווק תהיה לא אפקטיבית במקרה הטוב וגורמת נזק לעסק במקרה הרע.
אם יש משהו אחד ויחיד שיהיה מזוהה עם חברה או עסק לאורך זמן זה כנראה יהיה הלוגו שלה. הלוגו, שהוא לכאורה בסך הכול גרפיקה פשוטה ונעימה, יכול, עם עבודה שיווקית נכונה, להפוך להיות משהו שמזהה אותך ייחודית ובלעדית לאורך זמן בקרב לקוחות קיימים ופוטנציאלים, סימן לגאווה וסמל סטטוס (כן, גם לעסקים קטנים ובינוניים).
אם עד לפני כמה שנים עסק היה זקוק למשרד פרסום, או לכל הפחות לגרפיקאי מוכשר, ליצירת לוגו אפילו בסיסי למותג, שירותים כמו FIVERR פרצו את השוק ומאפשרים לכל המעוניין בכך להציע שירותים במחיר בסיסי של 5$ בלבד.
נשמע חלומי, לא?
אז קודם כל, חשוב להגיד – יש עסקים, או מיזמים, שזה יכול להתאים להם; עסקים דיגיטליים בלבד, מיזמים זמניים, פרויקטים בפיילוט שעתידם עדיין לא מובטח או ידוע, אני יכול לחשוב על המון מקרים שבהם השיקול היחידי הוא המחיר הנמוך.
אבל מה שקורה הוא שעוד ועוד עסקים מתפתים לרכוש לוגואים זולים כאלו ולא מבינים את הנזק ארוך הטווח שהם עושים לעצמם?
בהנחה ואתם לא אחד מהמקרים המיוחדים שציינתי קודם, הנה 5 סיבות טובות מאוד למה אתם
לא רוצים לקנות לוגו ב-20 שקלים לעסק שלכם:
1. פשוט תסתכלו בקישור הזה: http://goo.gl/17vFfe
וזה רק קצה הקרחון. כי מי שמעצב בדיוק 10 דקות בשביל לעצב לכם את הלוגו, לא יכול להרשות לעצמו לעשות מחקר, להשקיע מחשבה או יצירתיות. ומה נשאר לו לעשות, אם לא לעבוד בתבניות מוכרות ובנאליות להחריד?
האמת שזה די פשוט למי שמנוסה בכך:
- העסק שלכם בעל בעל אוריינטציה טבעית/טיפולית?
נזרוק שם קצת עצים ואולי אנשים וצבע בירוק, כחול, אולי אפילו חום. - העסק עוסק בפיננסים?
גרף עולה, חיצים עפים לכל מיני כיוונים, או משחק על מטבעות. - עוסקים בתחום הבריאות?
צלב אדום, או מגן דוד, או דמויות של אנשים ורופאים, אולי אפילו סמל הנחש. - לא בתחום שיש לו קלישאה מתבקשת?
נזרוק עליו כמה אלמנטים שחוקים ומוכרים כלליים יותר
וזה בדיוק העניין. כשאתם קונים לוגו בסכום מגוחך כזה, אתם למעשה קונים העתקה של לוגו של מישהו אחר. מה זה אומר על העסק שלכם? בסופו של דבר, במקרה הטוב, תקבלו לוגו לכאורה מקורי, אבל בפועל הוא כנראה יהיה דומה לעוד מיליון לוגואים, לפעמים אפילו אחד לאחד.
ואמרתי שזה המקרה הטוב, כי המקרה הגרוע מחכה לכם בסעיף הבא.
2. יש סיכוי לא מבוטל שהלוגו שתקבלו יהיה פשוט מועתק
אני חוזר שוב על מה שכתבתי בהתחלה. לוגו ב-20 שקלים (5$) – גם אם הושקעה בו שעת עבודה שלמה, ברוטו זה עדיין פחות משכר מינימום. אז איך בכל זאת יוצרים לוגו מהיר ופשוט בלי להפסיד ערימות של כסף? בדיוק באותה צורה שסטודנטים עוברים היום מבחנים – מעתיקים.
הנה דוגמה חיה:
בעלים של חברה המתווכת בין מעצבים לחברות סטארט-אפ שאל את עצמו את אותה השאלה, והחליט לבדוק את הנושא. הוא "המציא" חברה פיקטיבית, ופנה לשלושה מעצבים שונים ב-FIVERR עם בקשה לעיצוב הלוגו. מבלי לספר את כל הפרטים, השורה התחתונה היא שהוא קיבל בחזרה לוגואים שחלקם דווקא היו לא רעים – וזה באמת לא מפתיע בהתחשב בכך שהם פשוט הועתקו.
הסיפור המלא מחכה כאן: http://goo.gl/BIJTM7
והתגלית שהלוגואים למעשה מועתקים כאן: https://goo.gl/lUy02l.
כתבה נוספת על תופעת הלוגואים המועתקים בפייבר: http://goo.gl/61jw5R
הבהרה – אין לנו ספק שיש גם מעצבים לגיטימיים, אולי מתחילים או לא מנוסים, או אפילו סטודנטים, שמספקים שם את שירותיהם, לא מעתיקים ולא משקרים, אבל ההערכות, ולא רק שלנו, הן שהסיכוי למצוא שם כאלו נמוך מאוד.
3. לא מועתק, לא מפוברק, אבל גם לא שמיש
אחת הדרכים הקלות ביותר לעצב במהירות משהו שייראה מדליק ומרשים הוא לעשות שימוש יתר בצבעוניות ובאפקטים – וגם מבט מהיר בתיקי העבודות של מעצבים בפלטפורמות זולות כגון FIVERR ו- 99Designs יראו לוגואים משוגעים, שמפגינים אולי יצירתיות ויכולות גרפיות גבוהות (יחסית) אבל השימוש המסחרי שלהם מוטל בספק.
עיצוב היתר הזה הוא לא יותר מפירוטכניקה שנועדה להרשים אתכם, אבל ברגע האמת תיכשל.
למה תיכשל?
כי לוגו צריך להיות ברור גם בגרסה מוקטנת – ואפקטים מורכבים או צבעים מרובים הופכים להיות מטושטשים ולא ברורים כשמקטינים אותם – ואז הלוגו יהיה פשוט לא מזוהה. סיבה נוספת היא שלוגו צריך לשמור על הבהירות והחדות שלו גם בגרסת שחור-לבן (לניירת משרדית, חתימות או חשבוניות) וגם בוריאציות צבעוניות מסויימות – אם הלוגו שלכם חייב להיות על רקע בצבע מסויים בשביל להיראות נורמלי, אין ספק שתהיו בבעיה.
4. סיכוי טוב שתקבלו לוגו פיקסלים, במקום לוגו וקטורי
מבלי להיכנס להסברים טכניים – לוגו שמכינים בפוטושופ יהיה מבוסס פיקסלים. המשמעות היא שהוא ייראה מעולה בגודל המקורי שלו, אבל לא כל מה שנראה טוב בגודל מסויים על מסך המחשב שלכם ייראה טוב במקומות אחרים. נתקלנו יותר מדי פעמים בלקוחות שהלוגו נראה בסדר גמור על כרטיס הביקור, אבל ברגע שניסינו להשתמש בו לאתר, לפלאיירים או לפרסום בעיתון זה פשוט לא התאים.
לוגו וקטורי לעומת זאת מבוסס על אלגוריתם מתמטי שמבטיח שהלוגו יהיה ניתן להגדלה או הקטנה לכל גודל רצוי, בלי להתפשר על איכות. מעצב מקצועי אמור לספק את הלוגו במספר פורמטים לשימוש מיידי ובנוסף גם קובץ מקורי מתוכנת העיצוב שתוכלו להעביר לכל ספק שירות בהתאם לצרכים שלכם.
ראוי לציין שמעצבים בפלטפורמות כגון FIVERR מציעים שירותים בתשלום נוסף – אחד הנפוצים שבהם הוא אספקת קובץ המקור של הלוגו שרכשתם בגרסה וקטורית. ברגע שראיתם סעיף כזה באופציות לתשלום נוסף – אתם כבר יכולים לדעת שזה יעלה יותר מ-5$.
5. לוגו צריך להתאים למגוון שימושים
בואו נסתכל על דוגמה חיה:
מבלי להיכנס למגוון השגיאות העיצוביות – חלק אינטגרלי מהפונט הוא הרקע השחור עם המרכז שהולך ומלבין. תפשיטו ממנו את האפקט הזה, למשל על כרטיס ביקור, או אפילו מתנוסס בראש של אתר (אלא אם אתם מתכננים אתר עם רקע שחור כולו) – וכל האפקט המרשים פשוט הולך לאיבוד.
עיצוב לוגואים על רקעים מיוחדים גורם להם לבלוט ולהיראות טוב יותר ממה שהם באמת, אבל ברגע שתרצו ליישם את הלוגו במקומות מסוימים – ניירת משרדית למשל, או אפילו פלאייר, תגלו שהוא לא משתלב בשום צורה, בשום מקום.
בשורה התחתונה – מקבלים את מה שמשלמים עבורו.
אז נכון, חסכנו כמה מאות שקלים… אבל האם באמת חסכנו?
נחזור לפסקה הראשונה ונשאל שוב את השאלה "למה בכלל צריך לוגו"?
האם לוגו שדומה לאחר משרת את המטרות שלנו?
האם לוגו שלא תוכנן להעביר את כל המשמעויות והיתרונות העמוקים ביותר של העסק שלנו ללקוח שלנו הוא מה שחיפשנו?
הלוגו הוא הפנים של העסק שלכם, הנראות שלו, הסמל שתכונות העסק מתבטאות בו. בדיוק כפי שאתם מקפידים להתלבש בצורה מכובדת, משקיעים באיך שאתם נראים כשאתם יוצאים מהבית, כך העסק שלכם "לובש" את הלוגו והמיתוג שלו בכל מקום שבו הוא נמצא.
רק מי שלומד, חוקר ומבין את העסק לעומק יכול להגיע להבנה עמוקה של העסק, המטרות והיעדים שלו. רק מהמקום המקצועי הזה, יוצאת נראות אמיתי, יוצא לוגו מתאים ומקצועי, כמו העסק שלך.