אם נתקלתם במושג "טיפוגרפיה" ולא היה לכם מושג במה מדובר, כנראה שעדיין לא יצא לכם להתעסק עם כל מה שקשור לטקסטים, פונטים ומה שבין לבין. בואו נכיר את תחום הטיפוגרפיה ונבין מדוע הטיפוגרפיה חשובה ומשמעותית בלא מעט תהליכים שיווקיים.
מאמר מאת עודד נגן
אנשים העוסקים בתחום של טיפוגרפיה, נקראים טיפוגרפים, ומלאכתם היא עיצוב פונטים המורכבים מאותיות האלפבית, מספרים, סמלים וסימני פיסוק. כחלק מתהליך העיצוב, הטיפוגרף (או טיפוגרפית) מקנה לפונט אופי וסגנון מסויים, ובכך כל טקסט שכתוב בפונט יעביר תחושות ומסרים בהתאם לאופי של הפונט. יש פונטים שמתאימים לעיצובים רשמיים ומכובדים, יש פונטים שמיועדים לעיצוב עבור ילדים, יש פונטים לכותרות, יש פונטים לטקסים קטנים ויש אפילו פונטים דינאמיים ופרמטריים.
מה הוא תחום הטיפוגרפיה?
טיפוגרפים מעצבים פונטים שמיועדים ליצירת טקסטים נגישים וקריאים, ויחד עם זאת גם אסתטיים. בפועל, התפקיד של הטיפוגרף הוא לייצר התאמה בין האופן בו הטקסט מסודר לאופן בו המסר אמור להיות מועבר. הכותב מעביר מסר מסוים, כאשר מלאכת הטיפוגרף היא לדאוג שהקוראים יקבלו את המסר המדויק של הכותב.
בסופו של דבר, כל טקסט משקף מסר מסוים, והמלאכה של הטיפוגרף תהיה מרובה. מלאכת הטיפוגרפיה היא סידור של האותיות בטקסט, כמו גם בחירת גופנים ופונטים. בנוסף לכך, טיפוגרף יעסוק גם בכל מה שקשור לבחירת גודל אותיות ופונטים, בחירת גודל ורוחב השוליים בטקסט, בחירת אורך שורות וכמובן גם ריווח בין שורות ובין מילים, על כך כתבנו בהרחבה בעמוד עימוד הספרים שלנו.
עוד ממלאכתו של הטיפוגרף, הוא בחירת ריווח מתאים בין אותיות ובין צמדי אותיות. כמו כן, טיפוגרפיה עוסקת גם בכל מה שקשור לארגון הטקסט בתוך פורמט ייעודי וספציפי לו. כשמדברים על מקצוע הטיפוגרפיה, למעשה מדברים על אנשי מקצוע בתחומים כמו עיצוב גרפי, מעצבי אותיות, טיפוגרפיים וגם אנשים מעולם הפרסום.
פונטים בחינם להורדה באינטרנט
לרוב, טיפוגרפים עובדים עם סוגים מרובים של פונטים לשימוש מסחרי. כדאי לדעת, בימינו ניתן גם להוריד פונטים בחינם משלל אתרי אתרי פונטים שונים. כל מעצב גרפי יבחן ויסקור את סוגי הפונטים בשלל אתרי הפונטים, ויבחר בפונט הנכון ביותר לעבודתו.
בפועל, אתרי אינטרנט אלו בד"כ מציעים מגוון רחב של פונטים, ככה שהמעצב יכול למצוא את מה שהוא מחפש די בקלות. אם אתם תרים אחר פונטים בחינם להורדה, אנחנו ממליצים לבחון מקרוב את כלל הפונטים המוצעים אונליין. בטוח שתוכלו למצוא את מה שאתם מחפשים.
אם אינכם עוסקים בתחום הטיפוגרפיה ואתם נדרשים לעצב, לתכנן ולסדר טקסטים – ההמלצה היא להשאיר את העבודה למקצוענים. זה דבר אחד לבחור פונטים שמתאימים למסר השיווקי שלכם, אבל זה דבר שני – לעצב ממש את האותיות. טיפוגרפים יוכלו לסייע לכם בכל מה שקשור לחידוד המסר ולדיוק שלו.
טיפוגרפיה ומיתוג
כאשר לוגו כולל רק (או בעיקר) טיפוגרפיה הוא נקרא ״לוגוטייפ״. לוגואים רבים בימינו מבוססים על הגישה הזו וכוללים טיפוגרפיה, ופחות אלמנטים גרפיים לא נחוצים. בעת תהליך המיתוג יש צורך ביצירת בידול וייחוד למותג. עד השנים האחרונות מותגים רבים היו משקיעים ביצירת סמל ייחודי וזכיר שפעמים רבות היה נפרד מהטיפוגרפיה.
לפעמים נדמה שכבר עיצבו את כל הסמלים האפשריים, ואולי זו אחת הסיבות שהוביל לכך שבשנים האחרונות משרדי מיתוג בוחרים לעצב לוגו שמבוסס על טיפוגרפיה. בנוסף ללוגו כל מותג גם כולל אלמנטים גרפיים נוספים, כמו צבעוניות ייחודית למותג, פונטים, אייקונים, שפה צילומית, ועוד המון כללים שהופכים את המותג לייחודי. ובאמת הלוגו הוא רק רכיב אחד מיני רבים והתפקיד העיקרי שלו הוא להעביר את שם של המותג בטיפוגרפיה מותאמת שעוזרת להעביר את ערכי המותג. אם צריך סמל אפשר תמיד להוסיף סמל שמלווה את המותג, או פשוט לבודד, למשל, את האות הראשונה של הלוגוטייפ ולהפוך אותה לסמל שבו משתמשים במידת הצורך.
למאמר הקודם שלנו על טיפוגרפיה וטיפים על עימוד לחצו כאן.